کد مطلب:211174 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:234

تکسیر اعداد
علمای اعداد برای پیدایش خواص اسامی یا جملاتی را تكسیر می نمایند یعنی حروف اسم را بر سبیل تقطیع می نویسد در سطر اول به ترتیب حروف اسم مثلا محمد را م ح م د به تقطیع نویسند بعد حرف دوم را سر سطر برده تا آخر به ترتیب هر حرفی را سر سطر برده می نویسند هر اندازه بشود تا آنجا معكوسا برگردد و باز همان نام به ترتیب حروف تقطیع اول خوانده شود - مثال تكسیر قل هو الله احد یازده سطر حاصل می گردد و بر طبق اعداد 2220 می شود و این طریق مستقیم و معكوسش بی شمار است كه ماده تاریخ را از همین ترتیب استخراج می نمایند.

طریق دیگر حساب تطبیق اعداد و حروف با روزهای ماه است كه 28 حروف را با 28 روز حداقل حروف و روز منطبق و نام گذاری كرده اند

روز اول با الف یا 1

روز دوم باب یا 2

روز سوم یا ج 3



[ صفحه 372]



روز چهارم یا د یا 4

و به همین ترتیب تا 28 روز و همچنین منازل سیر قمر را كه 28 منزل است با هر حرفی منطبق دانسته و روی طبیعت آن منازل سعد و نحس را به دست آورده و عرضا این سعد و نحس شامل حروف و اعداد هم شده است و این تقسیم شامل سایر تقسیم ها هم می گردد.

افلاك 9 فلك می باشد كه نهمی را فلك الافلاك یا فلك اطلس گویند و هر شبانه روزی یك دوره را طی می كند و فلك هشتم كه آن را ثوابت گویند روزی سه دوره طی می كند كه هر 23760 سال یك دوره طی می نمایند بدین ترتیب گفته اند

فلك اول كه قمر در آنست شبانه روز 13 درجه 11 دقیقه حركت می كند و دوره آن 27 شبانه روز و نیم تقریبا می شود.

فلك دوم عطارد است كه خورشید در آن منظومه است و شبانه روزی 59 دقیقه حركت می كند و دوره آن یكسال است 365.

فلك سوم زهره در آن است

فلك چهارم مانند فلك دوم

فلك پنجم كه مریخ در آن است شبانه روزی 31 دقیقه و هر برجی 58 روز و دوره آن یكسال و یازده ماه است.

فلك ششم مشتری در آن منظومه است شبانه روز پنج دقیقه حركت می كند و دوره آن 12 سال است.

فلك هفتم زحل است كه شبانه روز دو دقیقه حركت كند ماهی یك درجه و دوره آن 30 سال است.

فلك هشتم - ثوابت است روزی 9 ثالثه طی می كند كه هر 23760 سال دوره آن است. فلك نهم - فلك الافلاك است كه هر شبانه روزی یك دوره طی می كند.

و در حساب افلاك علمای قدیم معتقد به همان اعداد و طبیعت سرد و خشك افراط و اعتدال و غیره بوده اند كه با اعداد و حروف تطبیق می نموده اند و برجها را در تطبیق طالع افراد و اقوام قرار داده و از آن مبانی سعد و نحس و طالع و آینده را خبر می دهند و اساس تقویم بر این پایه است.

در كتاب فارسی هیئت شیخ بهائی و بیست باب علمای اعداد - اوفاق - تكسیر است



[ صفحه 373]



در ترتیب الواح و اوراد و عزائم از حروف و اعداد استفاده می كنند حروف قمری - شمسی - تاریخ به صورت اعداد مانند 121 - ص د ب ی س ت ی ك یا به عكس كه از ابجد یا علی همین رقم گرفته می شود - و اسامی ملائكه و اجنه بدین اشكال اقتباس می گردد و همچنین - احكام نجوم و ارباب ساعات و ایام و لیالی از حروف و اعداد تدوین و تنظیم می گردد.

علم اكتاف و شانه كه از روی كتف گوسفند مانند علم نجوم استفاده می كنند و نیكی و بدی و اوضاع و احوال را كه به دست می آورند كه حكماء نقل كرده و نراقی در خزائن بدان اشاره نموده و همچنین علم كف و قیافه از تعلیمات امام صادق است.

حروف بر سه قسم است - لفظیه - فكریه - رقمیه

حروف ابجد كه آنها را شرقیه نیز گویند 28 حرف است و هر چند حرفی به خاصیت عنصری تقسیم شده است.

عدد 7 آتشی و هر حرفی به مزاج عنصریست

عدد 7 بادی و هر حرفی به مزاج عنصریست

عدد 7 خاكی و هر حرفی به مزاج عنصریست

عدد 7 آبی و هر حرفی به مزاج عنصریست

28

حروف ابجد - چهار چهار است كه اولی آتشی دومی بادی سیمی آبی و چهارمی خاكی است و هر كدام صغیر و وسیط - كبیر یا نصاب یا خط یا كفو یا خاتم كه صغیر همان عدد حروف اسم اصلی است و بقیه به نسبت حساب است.

حروف ابتث دو قسم است مفرده - مزدوجه - مفرده را ابجد و مزدوجه را ابتث گویند و هر یك بر دو قسم است شرقی - غربی

در ابجد شرقی ص را 60 و در ابجد غربی سین را 300 و ط را 600 وغ را 900 وش را 1000 ابجد كبیر - ابجد صغیر

ابجد صغیر آن است كه از 12 كمتر و از 60 بیشتر نباشد

حروف ابتث چند قلم است كه از آن جمله

قلم مرادی كه یك نوع حروف و امور و اسراری است

قلم اسراف



[ صفحه 374]



قلم طبیعی

قلم یونانی

قلم زهره - مشتری

قلم قمر - عطارد و غیره

قلم سراوس حكیم (طبیعی)

قلم قلسطین

قلم ریحانی

قلم كاشفی

قلم مطلق

خطوط هم انواع بسیاری دارد از آن جمله است:

محقق ثلث - نسخ - رقاع - عهود - توقیع - تعلیق - ریحان - منشور - مدور - طومار - مسلسل - مثنی - غبار - هباء كه هر قومی علوم خود را به یكی از این خطوط شرقی می نوشتند - و كتبی در كتابخانه های بزرگ از این گونه حروف فراوان دارد.

علم عقود و انامل كه از یك تا ده هزار ضبط كرده اند كه دست راست 18 صورت دارد از 99 تا 1 و 18 از دست چپ تا 9000 كه بستن انگشت خنصر یكی و بابنصر دو تا و بابنصر و وسطی 3 الخ كه در كتب عقود و انامل ضبط است و این علوم از تعلیمات امام صادق علیه السلام می باشد كه در غرب به صورت انگشت نگاری كنونی استفاده می گردد.

علوم خمسه محتجبه علومی است كه اول هر یك از حروف كلمه سر است و دومی و سومی هر یك اشاره به دریای علم است و آخرین هر یك اشاره به ندای طالبان است به طلب علمای فن برای قلم اقسامی قائل هستند كه به قلم داودی و كاشفی. [1] .



[ صفحه 375]



اكثر ادعیه و طلسمات و تعویذات و عزائم و نیز نجات كه از حروف و اعداد تركیب یافته در كتب متفرقه منتسب به روات امام صادق علیه السلام می باشد چنانچه شیخ ابوعلی سینا كتاب كنوز المعزمین خود را كه مربوط به فن طلسمات و عزائم و نیز نجات است از آن مبانی كه قریب العهد به آثار جابر بن حیان بوده نگاشته است و خاتون آبادی در ادعیه و اذكار و طلسمات اكثر آنچه بیان كرده به روایت امام صادق علیه السلام می باشد و علامه مجلسی در بحار جلد 14 و 17 و سایر مجلدات ادعیه و اذكار و طلسمات را كه در اكثر مقدمه قرآن های چاپی هم نقل شده از امام ششم روایت كرده اند.

با این مقدمات كه ما اشاره كردیم و خود در آن فنون تخصصی نداریم ولی اجمالا می دانیم كه این علوم همه پیوسته به ریاضیات و حروف است و در نظام تكوین هم تدوین گردیده و با طبایع عوالم موجوده هم ارتباط كاملی دارد و همین علوم است كه امروز منشاء این همه اختراعات گردیده زیرا با اعداد و ارقام و حروف مجهول و معلوم كه امروز در اروپا به ایكس و ایگرك منشاء حل معادلات ریاضی و مجهولات فیزیكی می گردد و همه از تعلیمات امام صادق (ع) بوده كه جابر بن حیان پانصد رشته آن را آموخت و قسمت اعظم آن را ابوزكریای رازی به سبب قرب زمان از او فراگرفت و كم كم نشر یافته نهایت به دست مبتدیان نابخرد یا كم عقل عجول افتاده بدون آنكه وسایل عملی داشته باشند به صورت سفسطه و رمالی درآورده اند.


[1] كتبي كه در علوم محتجبه نوشته شده است

سبع و سبعين نخب جابري - شذور الذهب - مكتب رسايل جلد كي - مجريطي - ميزان - اشعار خالد بن وليد - طغراني - ايضاح الطريق حكيم ابوالقاسم احمد سماوي جامع پنج علم است اسرار قاسمي حسين كاشفي

و جيزه اسكندري - مصحف هرمس الهرامسه - طلسمات طمطم هندي اليس اسكندري هياكل و تماثيل - ابوبكر بن علي شاملين شامل - سكاكي - فضالي - سرمكتوم رسائل هلاليه نواميس افلاطون مختصر جالينوس - عشر مقالات كتب بلنباس

رسائل خسرو شاه سماوي جبل دو كوكب ابن عراقي - سحر العيون ابي عبدالله مغربي.